May 13, 2013

Legion - haibun

Legion


"So, there's all these people getting off on nature. Dreaming romantics, I'd say"

"What's wrong with that? It's fairly normal and nature is wonderful. To some"

"It's boring. Hellish boring!"

"You're nature, I'm nature. When it comes down to it everything you can think of is nature in some way or another"

"Yeah, and my shit is nature"

"Man, you're a cynic, you are"


night train
I'm a blind eye
in a glowworm


There's no point in taking this further. We never reach an agreement, Gerald O'Mudd and I. We live in the same house (with some other guys coming and going) and have settled for this unsettled friendship. He is me as I am him as is Giovanni Monte, Janez Gora and Karl Kornmutter. We're each others alter-egos, you could say; with me paying the rent.


flapping its wings
a bluebottle asks me
to open the window




Later:

humming fridge
just enough light around
to cast a shadow


"I mean, it's like religion: they like to picture that it's all beautiful. They don't see the down-sides like they don't consider giant centipedes eating your insides in a guano filled cave in New Guinea ... and they use it as an excuse not to deal with their immediate reality"

"What has that got to do with anything?!"

No answer. Gerald rolls another one of my cigarettes.

"Get your own", I say.

"Are you stupid or what? I'm imaginary, a figment of your inability to integrate all your different "tracks of mind", as you call 'em. Dick head! Anyway, there are no shops open in this shitty village, as you know, and even if there was, they don't carry our brand of tobacco, do they!?"

He's right, of course.




-*-





Legion

”Suk, alle de dér mennesker, der synes natur er såååå fantastisk. Drømmende romantikere, du”

”Hvad er der galt med dét? Det' rimeligt normalt og naturen er vidunderlig. For nogle”

Den er kedelig. Ind i helvede kedelig”

Du er natur, jeg er natur. Når det kommer til stykket er alt, du overhovedet kan komme i tanker om natur i én eller anden grad”

Ja, selv min lort er natur”

Mand, du' sgu da en kyniker”


nattog
jeg er et blindt øje
i en Skt. Hans orm


Der er ingen grund til at vade mere i det. Vi bli'r aldrig enige, Gerald O'Mudd og jeg. Vi bor i samme hus (sammen med nogle andre gutter, der kommer og går) og vi er enige om at være uenige i det her venskab, generelt. Han er mig, som jeg er ham ligesom Giovanni Monte, Janez Gora og Karl Kornmutter. Man kan sige, vi er hinandens alter-egoer; jeg er ham, der betaler huslejen.


flappende vinger
en spyflue spø'r mig
om jeg vil åbne vindue



Senere:

køleskabet brummer
lige lys nok her
til at kaste skygge

Jeg mener, det er ligesom religion: de ser kun det, som de bilder sig ind er vidunderligt. De ser ikke bagsiden ligesom de ikke tager kæmpetusindben, der gnaver i dine indvolde i en guanofyldt hule i Ny Guinea i betragtning ...og de bruger den som en undskyldning for ikke at forholde sig til deres her-og-nu virkelighed”

Hvad har det med noget som helst at gøre?”

Intet svar. Gerald ruller én af mine cigaretter.

Køb dine egne” siger jeg.

Er du dum eller hvad? Jeg er en indbildt person, en luftspejling af din manglende evne til at integrere alle dine forskellige ”bevidsthedsspor”, som du kalder dem. Nar! Der er sgu alligevel ingen åbne butikker i den her lortelandsby, og selvom der var, har de ikke vores mærke tobak, vel?”

Han har selvfølgelig ret.

No comments:

Post a Comment